Storytelling to proces wykorzystywania faktów i narracji do komunikowania czegoś odbiorcom. Niektóre historie są oparte na faktach, a inne są ozdobione lub improwizowane, aby lepiej wyjaśnić główne przesłanie.
Jest formą sztuki starą jak czas i ma swoje miejsce w każdej kulturze i społeczeństwie. Czemu? Ponieważ opowieści to uniwersalny język, który każdy — niezależnie od dialektu, rodzinnego miasta czy dziedzictwa — może zrozumieć. Historie pobudzają wyobraźnię i pasję oraz tworzą poczucie wspólnoty zarówno wśród słuchaczy, jak i opowiadaczy.
Opowiadanie historii jest jak malowanie obrazu słowami. Chociaż każdy może opowiedzieć historię, niektórzy ludzie dopracowują swoje umiejętności narracyjne i stają się gawędziarzami w imieniu swojej organizacji, marki lub firmy. Zwykle nazywamy ich marketerami, autorami treści lub specjalistami od PR.
Dlaczego opowiadamy historie?Istnieje wiele powodów, aby opowiadać historie — aby sprzedawać, bawić, edukować lub się chwalić. Dlaczego jednak wybieramy opowiadanie historii zamiast powiedzmy, opartego na danych programu PowerPoint lub listy punktowanej. Dlaczego historie są naszym ulubionym sposobem dzielenia się, wyjaśniania i sprzedawania informacji?
Historie utrwalają abstrakcyjne koncepcje i upraszczają złożone wiadomości.Wszyscy doświadczyliśmy zamieszania, próbując zrozumieć nowy pomysł. Historie pozwalają to obejść. Pomyśl o sytuacjach, w których historie pomogły ci lepiej zrozumieć koncepcję… być może nauczyciel użył rzeczywistego przykładu, aby wyjaśnić problem matematyczny, mówca wykorzystał studium przypadku, aby przekazać złożone dane.
Historie pomagają utrwalić abstrakcyjne koncepcje i uprościć złożone wiadomości. Podjęcie wzniosłej, nienamacalnej koncepcji i odniesienie jej do konkretnych pomysłów to jeden z największych atutów storytellingu w biznesie.
Historie zbliżają ludzi.Opowieści są swego rodzaju uniwersalnym językiem. Wszyscy rozumiemy historię bohatera lub złamanego serca. Przetwarzamy emocje i możemy dzielić uczucia uniesienia, nadziei, rozpaczy i gniewu. Dzielenie się historią daje nawet najbardziej zróżnicowanym ludziom poczucie wspólnoty i wspólnoty.
W świecie podzielonym przez wiele rzeczy historie łączą ludzi i tworzą poczucie wspólnoty. Pomimo naszego języka, religii, preferencji politycznych lub pochodzenia etnicznego, historie łączą nas poprzez sposób, w jaki się na nie czujemy i reagujemy na nie… Historie czynią nas ludźmi.
Historie inspirują i motywują.Czerpanie z ludzkich emocji i odsłanianie zarówno tego, co dobre, jak i złe, to sposób, w jaki historie inspirują i motywują… a ostatecznie napędzają działanie. Historie wspierają również lojalność wobec marki. Tworzenie narracji wokół Twojej marki lub produktu nie tylko ją humanizuje, ale także nieodłącznie promuje Twoją firmę.
Co składa się na dobrą historię?Słowa takie jak „dobry” i „zły” odnoszą się do opinii użytkowników. Istnieje jednak kilka niepodlegających negocjacjom elementów, które zapewniają wspaniałe wrażenia z opowiadania historii, zarówno dla czytelnika, jak i opowiadającego.
Dobre historie są:
- Zabawne: sprawiają, że czytelnik jest zaangażowany i zainteresowany tym, co będzie dalej.
- Edukacyjne: wzbudzają ciekawość i wzbogacają bazę wiedzy czytelnika.
- Uniwersalne: są przydatne dla wszystkich czytelników i wykorzystują emocje i doświadczenia, z którymi boryka się większość ludzi.
- Zorganizowane: są zwięzłe i zorganizowane, co pomaga przekazać podstawowe przesłanie i pomóc czytelnikom je przyswoić.
- Zapadające w pamięć: czy to dzięki inspiracji, skandalowi, czy humorowi, dobre historie pozostają w pamięci czytelnika.
Storytelling to sztuka. Jest to również proces, który warto opanować zarówno dla Twojej firmy, jak i Twoich klientów, a Freshmail.pl może w tym pomóc. Historie zbliżają ludzi i inspirują do działania i odpowiedzi. Ponadto współczesny konsument nie decyduje się na zakup na podstawie tego, co sprzedajesz, ale raczej, dlaczego to sprzedajesz. Opowiadanie historii pomaga komunikować „dlaczego” w kreatywny, angażujący sposób.